Annons:
Etikett19-efterlysningar
Läst 4512 ggr
krusenstierna
2010-08-21 20:06

Henden Kirsty

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ..jag skulle vilja ha lite info om Henden Kirsty som precis kommit till oss.Tacksam för svar :)

Annons:
emmalindahl
2010-08-22 15:13
#1

Hej!
Vi en avkomma efter henne och har precis sålt ytterligare en avkomma efter henne.

Hon är en av de första Kaspiska hästarna som kom till Sverige 1998.


Caspianowner
2010-08-24 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Henden Kirsty kom till Sverige 22 juni 1998 ihop med 7 andra Caspiska hästar.  Hon kom bla. ihop med mitt sto Sirhowy Danae samt hingsten Kineton Houdini som nu är död sen 1997.

Henden Kirsty har lämnat minst 10 föl i sitt liv. Kommer från ett stuteri i Chippenham England. Ett av världens mest bevarade av ledande inom den Caspiska svären.

Kul att se Kirsty igen. Såg henne som sist runt mitt 2000.

Sänder med en bild på hennes transportkompis Sirhowy Danae som var med i samma transport från England. Ett sto född 1996. Bild från maj 2009.

krusenstierna
2010-08-25 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack snälla ni för info…

På bilden ser hon något hyfsat ut men ser inte mycket ut för världen IRL.

Jag var egentligen ute efter en lite lagom ponny till min dotter och enl annonsen skulle hon vara maxad B..Men hon var ju bra mycket mindre men jag köpte henne ändå…lilla kraken..

Hon jag köpte henne av hade haft henne ett år sa hon…Hon buffrade massa mat i kinderna, hennes tänder var i så dåligt skick så hon borde fått hjälp för många många år sen enl Tandläkaren som var här idag…Det går inte fixa allt på en gång så nästa besök blir om tre månader igen…Hovarna var långa och spräckta..Usch..

Men hon är fantastiskt snäll och go..mjuk och försynt..Hon och vår shettis hänger ihop som magneter…

Var fin hon ser ut Sirhowy Danae…Liknar varann lite,hoppas Kirsty blir lika fin när hon får upp hullet igen….

Har googlat och läst mycket om rasen de sista dagarna och det har varit jätteintressant..Kan inte förstå attdet finns så få av rasen och att den är så pass okänd.Det jag läst och den lilla tid jag lärt känna Kirsty verkar det ju vara en underbar ras….

Tackar….Marie

Caspianowner
2010-08-25 01:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Skönt att höra att någon nu som ni har tagit er ann Henden Kirsty.

Kirsty var i god form när hon kom från England. Hon kom med föl i magen (då hennes tredje föl. ) Hon nedkom med ett stoföl ca 1 månad efter hitkomst till Sverige. Ett stoföl e. Henden Noah. Hon fick namnet Sweet Swede Premiere.

Kirsty kom att gå som avelssto i Falköping fram tills för något år sen. Fick en handfull avkommor med hingsten Kineton Houdini som var med i samma transport.

Slänger med en bild på hennes fästman Kineton Houdini.

Stuteriet där Henden Kirsty är född 

Hon har en son i England där hon är född ( Henden & Lanhill ) som går som avelshingst som heter Henden Sidi Bou Ali f: 1995

astiz
2010-08-25 12:10
#5

#2 Kineton Houdini dog väl 2007 isf,för jag har 2 ston efter honom och de är födda 2004.

Caspianowner
2010-08-25 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

# 5

ah Jag fastna på 1900 talet.

Det ska vara 2007 samma år som hans son också gick bort. Sonen som blev till 2001.

Hittade gamla bilder på Henden Kirsty ett av dem från 2001 då vi var nere och betäckte vårt sto med Kineton Houdini. Henden Kirsty är den gråa till vänster närmast på bild. och fölen till höger är närmast Ljusgula, Ca Za Mahtob, dotter till Sirhowy Danae och bakom henne är fölet Henden Kirstys dotter född 2001 Tess,

Den mörkgråa som syns bakom de två fölen är Henden Kirsty´s förstfödda i Sverige, Sweet Swdede Premiere, e. Henden Noah.

Annons:
krusenstierna
2010-08-25 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vad roligt att se en bild på henne sen förr….men oj vilken skillnad… och vad många föl hon fått…

Vad spännande att hon var bland de första till Sverige…coolt som min dotter säger…

Jag har hittat lite bilder på en del av hennes avkommor,dom är ju jättefina allihop(dom jag sett) Hingsten Kineston Houdini var ju riktigt tjusig…han verkar varit lite större modell..

Caspianowner
2010-08-27 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ytterligare bild från sommaren 2001.

Henden Kirsty näst sist till höger.

Hennes första avkomma i sverige född 1998 längst ytterst till vänster. Den näst till vänster är hennes dotter Tess. e. Kineton Houdini.

Hästarna som var med i den första importen 1998 var:

Sirhowy Danae sto, skimmel

Henden Kirsty sto, skimmel

Kineton Houdini hingst, Fux ( Död )

Easten Jansie sto, mbrun ( kom att köras tillbaka till UK pga uppvisande gammal fång runt 4 + Spatt i båda bak)

Jandowae Kashan sto, brun ( Död )

Sirhowy Maasah hingst, brunsvart

Spark Shimari sto, brun ( Död )

Jandowae Oriana stoföl, brun ( Död ) Kom vid sidan av sin mor, Spark Shimari.

För oss som var med i starten kan man se att detta hänt sen rasen kom att ta sin fot på skandinavisk mark.

Av de 8 första importerna som kom till Sverige1998  lever endast idag 3 av dem.

Mitt sto Sirhowy Danae 14 år som jag importerade, ( är idag själv mor till 6 avkommor )

samt eran Henden Kirsty 19 år med närmare 10 avkommor

och sen hingsten Sirhowy Maasah 14 år som också fortfarande finns kvar hos sin importör i Norge. Han har varit den av de här 8 som kommit att visa att den Caspiska hästen är en allroundponny. Deltagit i många olika grenar. Som Galopp, Trav. Hoppning. Mountin Games, Dressyr. mm. och har lämnat en hel del egna avkommor som visat prov på att vara allroundponnyer i olika ridgrenar. Den mest framstående av hans avkommor idag heter Nes Faramash. en valack som inom olika grenar visat vart skåpet ska stå.

Renvaja
2010-09-16 23:18
#9

Hej!

Åh vad kul detta var! Vi sitter o jublar, jag och Aili (9 år, precis som Tess)! Satt o kollade på lite hingstfoton, o snubblade över denna sajten. Plötsligt såg vi Tess mammas namn, o måste ju bara läsa. O så hittar vi foton på Tess också! Så bra att mamma Kirsty verkar ha fått det så bra! Hälsa med en mulpuss från hennes gosiga dotter!

Ska se om jag kan pilla in några foton på Tess här inom närmsta framtiden.

Nina Renarve i Kågeröd

C
2021-01-20 23:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#0: Henden Kirsty och Kineton Houdini är morföräldrar till mitt dräktiga sto Happie Daylight 🥰

Caspianowner
2021-07-02 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vi har ett barnbarn till Henden Kirsty. Hon heter Henden Octavia, är född i England 2007. Importerades till Sverige i 2014.
Octavia's pappa, Henden Sidi Bou Ali, är son till Henden Kirsty.

Upp till toppen
Annons: