Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 5968 ggr
Nordqvist
2010-08-16 01:20

Kaspiskt till dottern?

Jag är ju sjukt sugen på en ponny till min dotter (Och mig själv såklart! Flört) och vill ha en liten ponny med ett stort hjärta! Tänkte först shettis, men dottern är så lång så hon kommer växa ur den så fort, tänkte sen welsh men nja… Sen kom jag ju på världens idé! KASPISK PONNY! Eftersom min kompis har sin ponny i ett stall där de föder upp kaspiska ponnyer så har jag fått träffa dem i verkligheten och de har ett fint psyke, iaf de jag träffade! ^^

Min fråga är då… Ska man köpa ett föl och tillsammans jag och dotterna föda upp, rida in o.s.v… Eller en "färdig" ponny?

Hon är 3 snart och tycker mest att det är kul att bara rida runt runt i 30 min men jag har ju lite annat intresse. Det hade ju vart för underbart att få sin egen häst redan från starten! Och då är hon ju 6 år gammal när det är dags för inridning och har lärt sig lite mer (Rider på ridskola) och är lite större och klokare!

Sen undrar jag även: är de lätta att rida in och köra in? Hur mycket orkar de, viktmässigt?
Jag är 168 lång och väger 53 kg.

Annons:
Jossa
2010-08-16 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tycker nog att du kan köpa en unghäst som isådanafall är oinriden, vilket gör att du kommer kunna börja arbeta med din kaspiska häst direkt och knyta ett band precis som med en fölunge.
Oavsett hur snäll hästen är som du köper tycker jag nog att en treåring skulle vara lite för nytt för en sexåring, oavsett hur duktig din dotter då blivit. Dock känner ju du vad som verkar bäst.

Gällande vikt så är det inga problem. Jag skulle vilja säga att dem kan bära upp till 60-65 kg, om det inte är en allt för liten och nätt individ. Är det dessutom en häst med längre rygg så är det lite känsligare gällande vikten, dock inte särskilt stor skillnad.

Henden Banoffee som jag red in och ridit lite då och då sedan han var fyra år är den modellen som är mer "kompakt" och ser endast ut som en ridmodell. Han är 123 cm och har burit mig även när jag vägde 63 kg och har en längd på 175 cm.
Längden är minsta problemet i ridning om man har balans och hästen kan fördela dina rörelser - vilket blir lättare och lättare efter träning för muskler och kondition.

Nu väger jag 56 kg och är fortfarande 175 cm, dem har inga som helst problem med att bära mig.

Och det är riktigt trevliga hästar att hantera! Men som alla andra raser så finns det ju dem som är fruktansvärt envisa, men det går ju att göra till sin fördel genom att dem inte ger upp i första taget under t.ex en ridtur.

Jag kan hänvisa dig till Stuteri Freden där det finns fler hästar som jag vet är riktiga trotjänare och har ett steg som är riktigt glamoröst! Dem har jag känt sedan dem först såg världen eller sedan dem kom till Sverige som engelsktalande turister.
Ett tips är dock att åka och kolla på dem stuterier eller mindre uppfödningar och träffar dem hästar som finns innan du bestämmer dig. Du kanske hittar din kärlek någonstans?

På bilden är Henden Banoffee som bor på Stuteri Freden och är avelsgodkänd. En mycket trevlig individ som tävlade lite galopp med sajtvärden Emma Lindahl!

Jossa
2010-08-16 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En huvudbild på Banoffee

Jossa
2010-08-16 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Henden Mercedes visar lite av sitt steg

Jossa
2010-08-16 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Numera borttagna Darkhorse Iraqi som jag tränade för trav ett tag. Fick en klar nia på sin trav på utställningen SCHA hade i Östervåla -07.

Nordqvist
2010-08-16 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den där Mercedes var en riktig snygging! ;)

Om de är envisa så är det ju både bra och dåligt! Jag kommer nog inte köpa någon ponny i år, för jag måste få ordning på min ekonomi igen först, den krachade nyligen.. :( Men det finns tydligen två uppfödare i Norrtälje enligt ett inlägg här! Så jag får väl åka och kika på det andra stuteriet oxå! Det jobbiga är bara, tänk om jag blir kär NU! haha!

Så en lite större modell då skulle funka. Och när det gäller körning då? orkar de dra tex mig och dottern?

Den här lilla damen blev jag kär i för ca tre år sedan när vi var och hälsade på. Ziba heter hon och är född på Johannesberg tror jag, hon står där iaf! Då var hon 3 år tror jag och de frågade om jag ville hjälpa till att rida in henne och några till. Men jag var gravid då så det gick inte… och jag trodde att de skulle gå av om jag satt på dom! ;) Men tydligen inte! Det var mitt första möte med Kaspisk häst!

Jossa
2010-08-16 14:24
#6

Om inte jag har fel så är dessutom Ziba dotter till Banoffee. Men har nog fel, då rättar dem mig nog. *fniss*

Du får gärna komma hit och kolla också! Du vet kanske vart Östervåla ligger? 4.5 mil ovanför Uppsala, och det är inte så fasligt långt. Du kommer ha ett antal hästar att kolla igenom, dem är minst femton Kaspier på Freden.
Jag vet dessutom att Freden gärna lånar ut Kaspier, så just köpa behöver inte vara tvunget för stunden. Men det är ju mycket annat som kostar sedan i alla fall.

Jo, Mercedes är en av mina älsklingar bland Kaspierna tillsammans med Banoffee. Hon har en hingst som är året iår, han är efter Banoffee - så det är min drömkombination på ett vis.

Annons:
emmalindahl
2010-08-16 15:20
#7

#5 Ziba är född i Åkersberga hos Ann Hagström (Ann's stuteri), men ägs av Asta Bergström (Astiz stuteri).

Dom Kaspiska hästarna är perfekta barnhästar! Dom är väldigt lättlärda som både är bra och dåligt. Vi har idag en 5 årig tjej som rider hos oss flera dagar i veckan på en av våra unga Kaspiska hästar och det går super bra!


Nordqvist
2010-08-16 23:02
#8

#6 Ja Östervåla vet jag vart det ligger! Får ta en sväng sen när jag är i Uppsala! ;) Låna hade ju inte vart fel, för då kan man ju lämna tillbaka om det skulle skita sig igen! Vilket jag inte hoppas, men man vet ju aldrig!

#7 Då stod hon på johannesberg i alla fall! Om hon bara var där på besök eller inte vet jag inte. Minns inte riktigt…

Nu blir jag bara mer och mer sugen! Får fixa pengarna snart! ;)

astiz
2010-08-18 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Du får gärna komma och titta på mina kaspier. Dessvärre är Ziba utlånad för tillfället,men jag har några andra.

På bilden är Ziba med sin hingstunge från -09.

Välkommen!

Nordqvist
2010-08-18 22:09
#10

#9 Åh tack! Vart har du stallet?

Söta Ziba! Skrattande Söt bebis oxå! Flört

astiz
2010-08-18 23:23
#11

#6 Ziba är efter Kineton Houdini.

#10 Jag bor mellan Söderbykarl och Roslagsbro Glad

Jossa
2010-08-19 11:07
#12

#11 Jo, mamma hade för sig det. Så jag hade fel!

Upp till toppen
Annons: