Annons:
Etikett21-bilder
Läst 4538 ggr
[Croneld]
2010-03-20 20:47

Visa era fuxar!

Det vore roligt om ni i den här tråden kunde lägga in bilder på era Kaspiska hästar som är fuxfärgade i alla olika nyanser. Skriv gärna namn, ålder och stam.

Annons:
emmalindahl
2010-03-21 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har hört att det idag inte finns många kaspiska hästar som är fuxar i bland annat England och att det är brist på fuxar där.

Här kommer vårt sto som är importerad från USA och hon är fux (red dun på engelska).

MCC Tabriz's Sham heter hon och är född 2004.
Hon är efter Spark Tabriz och undan Woodstock Taliyeh.


emmalindahl
2010-03-21 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här kommer nästa häst som är vår egna uppfödning.

Nordiclights Chitra heter hon och är född 2008.
Hon är efter Marida Manzel och idag står i England hos Naomi Thomas och undan MCC Tabriz's Sham.

Ska bli jätte roligt att se hur denna dam utvecklas!


emmalindahl
2010-03-21 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här kommer tredje hästen som är född i England hos Naomi Thomas och importerad hit till oss. Jag tycker att henne färg är Jätte läcker, hon är nämnligen lever fux!

Hon heter Sirhowy Shadan och är född 2004.
Hon är efter Persicus Kouchek Khan och undan Wooton Kayenoosh.


emmalindahl
2010-03-21 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kommer fjärde hästen som också är född i England hos Debbie Thomson. Hon är vår allra första Kaspiska häst och starten på vår avel.

Hon heter Darkhorse Shimari och är född 2000.
Hon är efter Darkhorse Shiron och undan Darkhorse Rajkumari.


emmalindahl
2010-03-21 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här kommer femte hästen som är en hingst och som är vår egna uppfödning.

Han heter Nordiclights Behrang och är född 2007.
Han är efter Marida Manzel och undan Darkhorse Shimari.

Han kommer att behållas som avelshingst hos oss och kommer iår att få betäcka för första gången! Glad


astiz
2010-03-23 09:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här kommer det en bild på Henden Aloha. Ett fux sto som är 4år E. Hopstone shabdiz U. Henden Shula

Annons:
Caspianowner
2010-05-22 20:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi har en del fuxar, men jag väljer ut ett par av dem.

Först ut

Henden Aiesha Vi importera från England som åring.

Sto, efter; Hopstone Shabdiz, son till Iranskfödda hästarna, Palang * och Korshid Kola *undan Iranskfödda stoet: Persicus Ai Banou.

Ett sto som står mig varmt i hjärtat.

Caspianowner
2010-05-22 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Som nr 2

Svenskfödda

Ca Za La Kisha

Ett sto som är efter Englandsfödda hästarna; Lanhill Navid Ami, (son till Hopstone Shabdiz) undan Sirhowy Danae ( dotter till Iranskfödda Persicus Yussef.)

Sehvrin
2010-05-31 23:12
#9

#1 Är inte "red dun" = rödblack? Fin häst oavsett vilket Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

emmalindahl
2010-06-01 03:04
#10

Jag tror att den svenska benämningen på Red Dun bara är fux.


Sehvrin
2010-06-01 10:08
#11

#10 Enligt wikipedia (och dess källor) är red dun black: http://en.wikipedia.org/wiki/Dun_gene Fast å andra sidan har jag hört att man på engelska ger färgen namn efter hur hästen ser ut, inte vad som ligger bakom genetiskt (även om de två ibland kan sammanfalla) så det kan ju hända att din är fux ändå, bara att hon liknade en black.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

godisgrisen
2010-06-06 18:32
#12

#1 Jättefin häst med läcker färg men… det första jag tänkte när jag såg henne var att hon såg ut att vara rödblack. Har aldrig sett en fux med så mycket mörkare man än resten av kroppen. Färgen är också lite dov för att vara fux. Har hon ål och mörkare ben också? Isåfall är hon nog rödblack vilket jag också hade för mig att red dun betyder. Var inte ledsen för det för det är ju en så himla snygg färg och lite lagom ovanlig och spännande också!

emmalindahl
2010-06-07 14:58
#13

Hon har en ål som nästan alla våra andra kaspier har men hon har inte mörkare ben. Hon ser dock lite rödare ut i manen på bilden än hon ser ut idag.


Annons:
Upp till toppen
Annons: