Annons:
Etikett10-färger
Läst 4624 ggr
emmalindahl
2/27/10, 9:15 PM

Ovanliga färger

Jag satt och kollade i den Internationella Stamboken för ett tag sedan och då hittade jag en häst med en mycket ovanlig färg, nämligen Palomino.

De vanligaste färgerna som man ofta ser är brun, skimmel och fux. Har du någon Kaspisk häst eller har sett en Kaspisk häst med ovanlig färg?

Vi har ett sto med en himla läcker färg, hon är lever fux!


Annons:
[Croneld]
3/3/10, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har själv ingen Kaspisk häst, men det här fina stoet Anns Ziba har en otroligt vacker skimmelfärg. Här med fölet Astiz Evan sommaren 2009.

emmalindahl
3/4/10, 12:09 AM
#2

Hon är verkligen fin!


Caspianowner
5/22/10, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi satt på en guldfärgat sto som ingen ID kontrolant kunde avgöra färgen på. Föddes med färgen. 

Vi ville tro hon skulle bli skimmel då hennes mor själv är skimmel. men den satt även efter att hon tappade sin sommarpäls som 1 åring. Då börja vi känna att det var bekymmersamt.

Tyvärr lämnade hon oss hösten som åring, efter att ha satt i sig en del ekollon.

Såld var hon också, så det vart vackert bara att bara betala tillbaka. Hon han aldrig lämna gården. Vilket jag idag med det facit i hand hade önskat.

så här såg hon ut

Vore roligt att få höra av någon med färgkunskap kunna säga vad för färg hon egentligen besatt med. Hon hade desstill en svart ål efter hela ryggraden ner in mot svansen.

Hennes far är brun. hennes mor skimmel

emmalindahl
5/22/10, 8:15 PM
#4

Hon ser precis ut som en häst vi hade "MCC Tabriz's Abbi" i färgen. Hon hade färgen "Buckskin" men jag vet inte vad den färgen heter på Svenska.


Caspianowner
5/22/10, 9:01 PM
#5

# 4

Jag ville tro att hon så kunde vara den färgen alltså Gulbrun = Buckskin, men eftersom det gick tre olika ID kontrollanter som tyckte tre olika ting om saken så gav jag upp.

Hon var helt klart guld i sin färg. Glimma guld som hon hade guldglimmer i stråna.

Jag önska att den hästen hade fått åkt när jag sa att jag ville det. Då hade hon levat idag.

Har ett annat sto med snarlik liknande färg, men inte så glimmrande som detta sto hade. ( Finns idag hos en fodervärd ) efter samma fader. men med en annan moder. Så färgen måste komma sig från fadern.

Sehvrin
5/31/10, 11:09 PM
#6

#3 Hon kanske skulle kunna ha varit champange-färgad?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Caspianowner
6/2/10, 4:31 AM
#7

# 6

Mycket intressant teori. Inget jag kan hitta på den listan som färgalternativ från de ID kontrollanter som haft sina åsikter om den här hästen. 

Det kan då om så kunna betyda att hennes levande syster kan då vara det också.

Hästfärger utanför de så kallade standard färgade ramarna tror jag ärligt är ett gissel för många ID kontrollanter.

Själv är jag novis på allt utanför grundramarnas färgbenämningar. Men jag kände under första ID kontrollantern att den var ute och cykla, varför jag tog in nr 2 som också den var lite på cykeltur. SEn fick det bli nr 3 och då blev det än mer rörigt. och kosta på dem kostnaderna för deras okunskap roade mig föga. Sen sa jag nu får hon stå som gulbrun.  Nu kanske hon inte var det utan kunde varit som artikeln här ovan namnger Champagne.

Om nu det namnet är godkänt i Sverige vet jag inte. Är det någon som vet ?

Sehvrin
6/2/10, 9:37 AM
#8

#7 Anlaget står omnämnt i Bo Furugrens "Hästens färger", som är den bok som ID-kontrollaner har som kursbok. Dock står det bara som "champange" och inget specificerat om de olika färgerna, men benämningen borde vara ok i Sverige. Står dock att färgen aldrig beskrivits i Europa (vilket inte betyder att den inte finns, men kanske inte är det första man tänker på som ID-kontrollant)

Jag kan skriva av vad som står i boken utöver hur hårremmen ser ut (eftersom du hade ytterligare en häst du misstänkte var champange):

"Huden bleks till en spräcklig skär eller ljusbrun färg. Huden hos hästar med hetrozygot gulanlag har brun hud, vilket utgör en möjlighet att skilja en del av champangefärgerna från gulbrun och isabell. En annan skillnad är att fölen föds mörkfärgare och sedan ljusnar med åldern. Fölen föds också med blå ögon som sedan ändrar färg till ljusbrun eller bärnstensfärg."

Jag fattar inte riktigt de sista meningarna, men jag tror att det är två varianter som kan hända (för det känns konstigt om det skulle ske samtidigt)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Caspianowner
6/2/10, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

# 8

Sänder med en bild på det här stoet som föl.

Några timmar gammal.

Brunt huvud, med en annan färgton som går mot creamliknande färgton på kroppen. benen var ett tag bruna, för att sen gå över till svarta.

Ska leta på en bild på hennes ögon. Jag tog några närbilder på dem när hon var 1 år. 

Måste åka till hennes halvsyster och ta några nya bilder på henne. Enligt fodärvärden så är det många som spekulerar på hennes färg. Men hittills ingen som kommit med namnet Champange.  Hon står som Gulbrun.

Upp till toppen
Annons: