Annons:
Etikett02-avel
Läst 3491 ggr
emmalindahl
2010-02-28 15:56

Naturlig betäckning eller insemination?

Är det någon som har fryst sperma från sina hästar och finns det något intresse inom rasen för insemination?

Vi har inte fryst sperma från någon utav våra hingstar, men det är något som vi funderar på.


Annons:
Caspianowner
2010-05-22 20:45
#1

Mitt intresse i inseminering är vad jag ser helt ointressant. Kostnaderna drar dels iväg, och om det sen inte tagit sig så kostar det en större summa igen. Det betalar sig inte.

Så hellre hyr jag över mig en hingst, vilket jag så har gjort. än betalar för en massa omkostnader. Som sen i slutändan ger bättre säkrare kort att det tar sig på stoet.  

Har följt en del stoägare genom åren, som inseminerat sina ston, och varje gång har de slutat långt över deras budget på flera tusen.  

Själv betalar jag inte mer för en Caspisk häst bara för att den kommit till genom inseminering. Stoägare vill givetvis ha tillbaka sina pengar för alla sina kostnader. Är avkomman då inte i särklass av topp så finns det inte några extra kronor i den att hämta hem iallafall.

Så ska man sälja sina hingstars sperma så ska nog det mycket till att man sitter på något unikt av det bästa i klass. Men som jag känner till det så är det svårt att hitta de som är beredda på att betala för sig inom denna rasens inre cirkel redan idag. Tror inte den saken idag är något att tänka på.

Vi själva i Sverige sitter ju inte med unika blodslinjer eller särklass bästa hingstarna. England slår oss tyvärr både i fråga om klass 1 som av de finaste blodslinjerna.

USA däremot har kommit sig också upp några pinnhål i fråga om kvalité, men som foundation blodslinjer har de inte något som inte redan finns här i Väst.

Upp till toppen
Annons: