Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3331 ggr
alskadeida
3/3/10, 9:44 PM

Viktbärande?

Är denna ras viktbärande? vad är maxvikten i ridning och i körning att dra?

Är den en barn eller mer vuxenhäst?

Annons:
emmalindahl
3/4/10, 12:12 AM
#1

I Iran rider stora karlar på dem, men där rider dem in hästarna mycket sent för att dem ska klara av det. 

Någon maxvikt vet jag inte precis, men man bör ju inte vara för stor längdmässigt eller viktmässigt, eftersom dem är ganska små.

De är barnhästar, dem är mycket snälla att hantera och går jätte bra med små barn.


Elshira
3/5/10, 12:03 AM
#2

Jag tycker 1/5-del (till "vanliga" ponnyer som är bra byggda) till 1/4-del /för ponnyer som är mycket välbyggda och viktbärande) är en ganska så bra tumregel för vad de kan bära.

Kaspiska hästar anses ju vara relativt viktbärande men är ju trots allt inte av de allra grövsta slaget så en vuxen man på 80 kilo skulle jag nog inte sätta upp… Men en vuxen person på 55-60 kg till en större B-ponny är nog inga problem om man inte är allt för lång då dvs.

Men sedan får man ju alltid känna efter själv, man känner när man rider dem om de är starka i ryggen, om de har lätt för att bära dig utan att bli trött eller verkar tycka det är tugnt. Sedan brukar jag själv alltid vänta med att rida in ponnyraser tills de är 4 då de ofta är senare i utvecklingen är stora hästar. Även om man kanske inte tycker de verkar växa något mera så växer fortfarande ligament osv.

Själv rider jag de flesta (dock inte alla) av våra Welsh Mountain ponnyer själv (De ligger på dygt 118 cm och är ganska så grova av sig) och jag väger 55 kg. De har inga problem att rida med mig men för säkerhets skull så vill jag inte hoppa med dem utan rider bara dressyr/ut i skogen. Även dessa ponnyer är ju skapta att bära vuxna människor.

Är man bara lyhörd så kommer man märka om man kan rida hästen (eller ponnyn) eller inte, det finns inga exakta mått :)

Hakuna matata!

emmalindahl
3/5/10, 7:39 AM
#3

#2 Jag håller med dig helt! Själv brukar vi börja rida in våra hästar runt 3 år, de Kaspiska växer otroligt fort och är vid 3 års ålder nästan färdig växta. Men det beror helt på individ också.


Elshira
3/5/10, 7:51 AM
#4

Oj jag glömde 1/5 till 1/4 av hästens vikt ska det vara :)

Hakuna matata!

Lorita
3/9/10, 8:04 AM
#5

20% av hästens vikt anser jag också är normalt att dom kan bära.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Jossa
5/18/10, 9:18 PM
#6

Håller med jag också, speciellt vad gällande vikten. Dock tror jag nästan att en större Kaspisk Häst, t ex ca 123 cm i mankhöjd som dessutom är av den kortare modellen över ryggen, kan bära upp till 65 kg.

Vad jag tänkte på gällande längden så har det en fruktansvärt stor betydelse hur van du är att rida. Det pga att en van ryttare vet i ryggmärgen hur balansen ska flyttas i rytm till ponnyns/hästens rörelse, samt hur länge som den ponnyn/hästen blivit riden. Då tänkter jag på hästens balans och stadighet om en ovanare ryttare (oavsett längd) råkar vingla till, dem måste orka motverka det plötsliga trycket åt det aktuella hållet.

Jag är nämligen själv 175 cm lång och pendlar mellan 60-63 kg, det finns inga problem hos någon av min morbrors Kaspiska Hästar att bära mig. Jag har ridit sedan jag var 4 år gammal utan något sällskap, så balansen finns alltid där.
Dock skulle jag ha svårt att utbilda en Kaspisk Häst i hoppning eller ens dressyr. Min rumpa får inte plats i rätt storlek på sadel utan att skada intima delar, och för att mina ben är för långa vad gällande effektiv skänkelhjälp.

Men att rida in en Kaspisk (bl a ridit in två hingstar - 123 cm och 111 cm (var en mycket stark, uthållig och arbetsvillig gosse), eller bara ta ut på en enkel och frihetsgivande ridtur i skog och äng skadar ingen av oss - dessutom föredrar jag barbacka ridning. Inga krav alls, bara att knipa ihop lår och knän.

För att avsluta detta för denna gången:

Längden på ridturen varierar från häst till häst, med tanke på kondition, styrka, kroppsmodell och vana ang att ridas, samt ryttarens kunskap, följsamhet, styrka samt det ni och jag tidigare fokuserat på: Längd och vikt.

Övning ger färdighet - fysiskt & psykiskt

Annons:
AstizEvan
11/30/10, 9:25 PM
#7

Vad jag läst så bär de runt 160-165 kg.

Och jag är bara 11 år och ska rida min kaspiska som nu bara är ett och ett halft år.

Och nu är jag 145 och väger runt 129-130 kg . :)

emmalindahl
12/2/10, 11:33 AM
#8

Jag tror att du skrev en 1a för mycket :)

Att rida in en 1,5 åring är nog lite för tidigt. Vi brukar börja när hästarna är 3år, ibland senare, beroende på hur pass välutvecklade dom är. Vi brukar rida in/köra in dom under sommaren när dom är 3 och sedan låta dom vila under vintern för att sedan köra igång när dom är 4 och då utbilda dom och försöka komma ut på tävlingar.


AstizEvan
12/5/10, 9:45 PM
#9

nej vi ska inte rida in han nu, men vi (jag) ska börja hänga sitta på han i sommar, och skritta ett varv i paddocken ungefär…  :)

aa  jag skrev en 1-ta för mkt.  ^^

Upp till toppen
Annons: