Annons:
Etikett15-ridsport
Läst 1197 ggr
emmalindahl
2010-02-28 15:31

Lätta att rida in

De Kaspiska hästarna är mycket lättlärda vilket är både bra och dåligt. Vid inridning kan det vara en mycket bra faktor. Under de senaste åren har vi ridit in, utbildat och tävlat ett flertal Kaspiska hästar och jag håller verkligen med om att dem är lättlärda. Efter att du har suttit upp ett par gånger så vet dem i princip vad det handlar om.

Hur brukar ni göra vid inridning av era hästar och vid vilken ålder brukar ni börja med era unghästar?

Vi brukar alltid börja med att hästen ska få bli van med träns och bett först. Så fort dem är vana longerar och tömkör vi. Vi tränar mycket med att dem ska förstå halt och framåt. Beroende på hur fort det går brukar vi ganska snart hänga på ryggen, hoppa bredvid hästen och flaxa med armar och ben. Detta för att lära dem att inte bli rädda när man ska kliva upp. Så fort dem har accepterat detta moment brukar vi sätta oss upp och låta någon gå bredvid och leda. När uppsittningen går bra och hästen är lugn börjar vi hoppa upp och ned från hästryggen. Vi brukar låta hästen vila ganska mycket emellanåt för att dem ska få smälta det vi har lärt dem. När allt går som det ska börjar vi med lära hästen framåt och halt, det brukar gå ganska lätt om man har tömkört och longerat mycket innan. När allt går bra börjar vi med att lära den skritt, trav, galopp och halt. För att hästen ska förstå lite lättare brukar vi ha en ryttare uppsutten medans vi longerar.


Annons:
Linnea
2010-03-04 10:52
#1

Jag körde en udda variant på mitt russ. Vande honom vid träns och styrde honom med bettet från marken. Jag hade ingen sadel så det fick bli barbacka. Min kille (Erik) höll hästen och mamma hjälpte mig upp. Låg på han ett par gånger (försökte få han att röra sig men han blev vstel som en pinne). Sen vart det bara att hoppa upp, han skyggade lite åt höger och blev helt stel igen när jag satt på honom. Jag sträckte fram handen och han nosade på den sen följde han efter Erik som ledde honom precis som han blivit riden 100 ggr innan! Red honom 5-6 ggr typ 5 min per gång, de sista gångerna red jag själv och Erik gick bara en bit framför så Agge fattade att han skulle gå framåt. Sen red jag ut en runda i skogen med en kompis som red min andra häst. Jag red honom nog i 3 månader eller så innan jag la på en sadel först gången. Jag förberedde lite genom att lägga på ett schabrak och täckesgjord några gånger innan. Sadeln brydde han sig inte ett dugg om.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: