Annons:
Etikett15-ridsport
Läst 2018 ggr
[Chatty the Labradoodle]
2013-12-26 12:30

Det går för snabbt

Hej, Jag har en ponny på 1,48 som verkligen älskar att hoppa så han blir för stark och snabb när vi hoppar och han stannar först när han kommit typ tre meter från sista hindret jag har lyckats många gånger att hålla igen honom men han blir bara starkare. Jag vill inte sälja honom. Vad ska jag göra? Alla tips uppmuntras:)

Annons:
Jockeytilda
2014-02-08 09:22
#1

Menar du att han stannar på sista hindret eller att du får stopp på honom?

Men en häst som drar iväg i hoppningen behöver bli lydigare. Börja från grunden och skrittjobba med halter, tempoväxlingar, sidvärts och det fungerar även att gå över bommar på marken för att avdramatisera dem och göra hästen lugn och avslappnad. När hästen är lydig i skritten så går man vidare i trav likadant men skulle det vara så att den slutar lyssna så går man tillbaka till skritten igen tills det fungerar.

Långa serier (typ 8-10 bommar) med travbommar har verkligen fått min häst att inte gasa över bommar och hinder. Travserie fram till hinder är också en hjälp för att hästen inte ska dra iväg. Har man kontroll i skritt och trav kan man börja galoppera vilket oftast kan vara det svåra. Om din häst har mycket underhals tyder det på att den har mycket att sätta emot när du bromsar och oftast är dressyrtränare bra på att träna bort den genom att göra hästen mer framme för skänkeln och ha ett ärligt sug i munnen som gör att den lyssnar när du tar ist för att sätta emot.

Det gäller enligt min menig att träna lydnad mer än hoppning tills de går samman.

Hoppas du löser det!

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: